De inflatie in Nederland is hoger uitgevallen dan gedacht. Wie kijkt daar van op en – nog belangrijker – wie steekt de hand in eigen boezem? Ja maar, inflatie gaat over de prijs van brood, fruit en groente, dat is toch iets heel anders dan waar ITchannelPRO over schrijft?
Misschien wordt het tijd naar het bredere plaatje te kijken als we het over inflatie hebben. Niet langer voeding en andere consumenten goederen los zien van wat er in de zakelijke markt gebeurt. Iedereen in de IT weet dat de prijzen van IT dienstverlening de afgelopen jaren enorm zijn gestegen. Het gemak waarmee hyperscalers en andere semi-monopolisten prijsverhogingen van 25 procent en meer doorvoeren is geen uitzondering. Eenvoudigere diensten van Nederlandse partijen zijn ook achteloos meer dan 10 procent op jaarbasis duurder geworden.
De kosten van overnames en exitbonussen moeten immers gecompenseerd worden en daar is de jaarlijkse prijsverhoging goed voor te gebruiken. Door al die overnames is het aanbod afgenomen wat het opdrijven van prijzen een stuk makkelijker maakt. Niemand van de grotere spelers wenst nog als prijsvechter gezien te worden.
Verder op in de keten leiden de hogere prijs voor het SaaS pakket, de domeinnaam, de VPS en al wat nog meer tot IT gerekend kan worden tot hogere productiekosten. De prijs van brood, appels wordt ook daardoor bepaald.
Ruggengraat en afhankelijkheid
IT is niet alleen de ruggengraat van het bedrijfsleven. De hogere kosten laten ook zien dat die afhankelijkheid schijnbaar onbeheersbare effecten kan hebben. Wie in de IT sector kan en wil daar ingrijpen, wie kan zijn prijzen onder controle krijgen en houden? Kan dat überhaupt als je voor je inkoop afhankelijk bent van een handvol partijen en als daarvoor weinig alternatieven zijn?
Leuk is het niet, maar elke IT leverancier die klaagt over de inflatie, het dure brood en bier zou ook eens in de spiegel moeten kijken.